پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261855
کاهش قيمت اوراق، شرايط خريد را مناسب‌تر کرد/ بررسي آماري رابطه تورم و قدرت خريد با اجاره مسکن
تاریخ انتشار : 1402/05/08 11:21:43
نمایش : 489
بررسي آماري رابطه تورم و قدرت خريد نشان از اين دارد که افزايش مجموع سقف تسهيلات خريد انفرادي و ساخت مسکن و جعاله شرايط خريد را مناسب‌تر کرده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع‌رساني راه دانا؛ بنا بر مشاهدات ميداني از شهرهايي مانند پرديس، پرند و برخي ديگر از شهرهاي اطراف تهران، کاهش قيمت مسکن در اين شهرها محسوس است و در مواردي قيمت واحد مسکوني تا يک ميليارد تومان نسبت به قيمت‌هاي قبلي کاهش داشته است. توصيه عالمان بازار مسکن بخصوص به متقاضيان مسکن در کلان‌شهرها اين است که خريد خود را به شهرهاي کوچک و نزديک به کلان‌شهرها منتقل کنند. به‌اين‌ترتيب آنان مي‌توانند استفاده بيشتري از وام خريد داشته باشند و اين وام سهم بيشتري از هزينه مسکن را پوشش خواهد داد.

بررسي آماري رابطه تورم و قدرت خريد با اجاره مسکن

بر اساس اطلاعات مرکز آمار، در سال ۹۴ متوسط قيمت يک متر واحد مسکوني در کشور حدود ۱.۴ ميليون تومان بود که با اين قيمت، يک خانوار شهري با پس‌انداز کل درآمد خود، به طور متوسط قدرت خريد ۱۹.۴ مترمربع زيربنا را داشت. در سال ۹۶ اين شاخص با وجود افزايش متوسط قيمت مسکن به ۱.۶ ميليون تومان، به ۲۲.۸ متر مي‌رسد که علت آن افزايش درآمد خانوار و پيشي‌گرفتن نرخ تورم عمومي از تورم مسکن است، اما در ۴ سال يعني از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰،  به دليل کاهش قدرت خريد يا اجاره مسکن، متوسط قيمت مسکن از ۱.۶ ميليون تومان به ۱۱.۸ ميليون تومان جهش پيدا مي‌کند و به همين خاطر قدرت خريد مردم از ۲۲ متر مسکن به ۹.۵ متر کاهش مي‌يابد که کاهش آن ناشي از افزايش تورم بخش مسکن و افزايش‌نيافتن درآمدها متناسب با نرخ تورم عمومي است.

بيشتر بخوانيد:

سه ‌گام دولت و مجلس که موجب کاهش قيمت مسکن در تهران شد

شاخص زمان انتظار براي خانه‌دارشدن خانوارهاي شهري کشور براي يک واحد مسکوني با مساحت ٨۰ متر با کسر کل هزينه‌هاي خانوار، در سال ۱۳۹۶ برابر ۳۴.۵ سال و در سال ۱۴۰۰ برابر ۴۷.۴ سال است، بنابراين خانوارهاي شهري کشور براي صاحب‌خانه شدن بايد ۴۷ سال منتظر بمانند. از يک‌ طرف خانوار با افزايش قيمت مسکن نمي‌تواند خانه بخرد و از طرف ديگر هزينه اجاره‌بها نيز بالا مي‌رود و بيشتر درآمد خانوار براي اجاره مسکن هزينه مي‌شود. در سال ۱۴۰۰ متوسط درآمد خانوار شهري ۱۱۰ ميليون تومان بوده است که ۹۲ ميليون تومان آن هزينه مي‌شود. در اين سال هزينه مسکن خانوار شهري به طور متوسط ۳۳ ميليون تومان است که نسبت هزينه مسکن به کل هزينه در تهران برابر ۴۷.۹ و در کشور ۳۸ درصد است. ارقام به‌خوبي نشان مي‌دهد که چگونه مردم در چند سال با ازدست‌دادن قدرت خريد نتوانستند خانه‌دار شوند.

در اين سال‌ها عرضه مسکن نيز به‌شدت کاهش يافت و برنامه ساخت يک ميليون مسکن در سال در مجموع يک دهه سال ۹۰ به حدود ۴۰۰ هزار واحد رسيد. کسري سالانه مسکن در کنار شرايط اقتصادي، افزايش مداوم قيمت مسکن را در پي داشته است. از سوي ديگر تعداد زيادي از متقاضيان مسکن هر سال‌به‌سال بعدي منتقل شده‌اند به‌اين‌ترتيب انبوهي از تقاضا در برابر کاهش عرضه شکل‌گرفته است. شرايط کنوني بازار مسکن را مي‌توان نتيجه سياست‌هاي اشتباه دانست.

با کاهش قيمت اوراق و افزايش وام مسکن، شرايط مناسب‌تري را براي خريد ايجاد شده است

به گزارش راه دانا، بررسي آخرين قيمت اوراق تسهيلات مسکن نشان مي‌دهد که قيمت اين اوراق نسبت به حدود ۱۰ روز قبل کاهش داشته است.

هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در تير سال ۱۴۰۰، ۶۷ هزار و ۶۰۰ تومان قيمت دارد. هر برگ اوراق تسهيلات مسکن در مرداد سال ۱۴۰۰ با قيمت ۸۰  هزار و ۲۰۰ تومان و در شهريور همان سال با قيمت ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان دادوستد مي‌شود. اين اوراق در ماه مهر سال ۱۴۰۰ معادل ۸۷ هزار تومان، در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان  و در آذر نيز ۸۲ هزار و ۶۰۰ تومان قيمت دارد.

کاهش قيمت اوراق سهيلات مسکن

اوراق تسهيلات مسکن در دي‌ و بهمن سال ۱۴۰۰ نيز با قيمت‌هاي ۸۰ هزار و ۷۰۰ و ۸۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله مي‌شود. اين اوراق در سال‌هاي ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ معادل ۸۱ هزار و ۳۰۰ تومان قيمت داشته که اين گزارش بر اساس قيمت سال ۱۴۰۲ نوشته شده است.

براين‌اساس، مجردهاي ساکن تهران مي‌توانند تا ۵۶۰ ميليون تومان تسهيلات دريافت کنند که شامل ۴۰۰ ميليون تومان تسهيلات خريد مسکن و ۱۶۰  ميليون تومان وام جعاله مي‌شود؛ لذا براي دريافت ۴۰۰ ميليون تومان وام بايد ۸۰۰ برگه تسهيلات مسکن خريداري کنند که هزينه اين تعداد با اوراق ۸۱ هزار و ۳۰۰  توماني، ۶۵ ميليون و ۴۰ هزار تومان مي‌شود. همچنين با درنظرگرفتن ۱۶۰ ميليون تومان وام جعاله که براي آن بايد ۳۲۰ ورق به مبلغ ۲۶ ميليون و ۱۶ هزار تومان خريداري کنند، مجموع هزينه خريد اوراق به ۹۱ ميليون و ۵۶ هزار تومان مي‌رسد.

افزايش وام خريد مسکن براي زوج‌ها و مجردها

زوج‌هاي تهراني نيز بر همين اساس مي‌توانند تا سقف ۹۶۰ ميليون تومان شامل ۸۰۰ ميليون تومان تسهيلات خريد مسکن براي هر نفر و ۱۶۰  ميليون تومان وام جعاله دريافت کنند؛ بنابراين زوجين بايد ۱۶۰۰ برگه تسهيلات مسکن خريداري کنند که هزينه آن ۱۳۰ ميليون و ۸۰  هزار تومان مي‌شود که همراه با هزينه ۲۶ ميليون و ۱۶ هزارتوماني وام جعاله که براي آن بايد ۳۲۰ ورق تسهيلات مسکن خريداري کنند، در مجموع بايد ۱۵۶ ميليون و ۹۶ هزار تومان پرداخت کنند.

سقف اين تسهيلات براي مراکز استان و شهرهاي با جمعيت بيش از ۲۰۰ هزار نفر براي مجردها به ۳۲۰ و براي زوجين به ۶۴۰  ميليون تومان رسيده است. باتوجه‌به اينکه مجردها بايد ۶۴۰  و متأهل‌هاي ساکن اين شهرها نيز بايد ۱۲۸۰ برگه تسهيلات مسکن خريداري کنند، مجردها بايد ۵۲ ميليون و ۳۲  و متأهل‌ها نيز ۱۰۴ ميليون و ۶۴ هزار تومان پرداخت کنند.

البته ۱۸ تيرماه بانک مسکن در نامه‌اي خطاب به مديرعامل فرابورس اعلام کرد که باتوجه‌به افزايش مجموع سقف تسهيلات خريد انفرادي خريد و ساخت مسکن و تسهيلات جعاله تعمير مسکن از محل اوراق گواهي حق‌تقدم استفاده از تسهيلات مسکن از دو ميليارد و  ۸۰۰ ميليون ريال به پنج ميليارد و ۶۰۰  ميليون ريال، محدوديت خريد اوراق تسه بانک مسکن از ۵۶۰ سهم به حداکثر ۱۱۲۰ سهم در زمان ثبت درخواست خريد براي هر کد معاملاتي تغيير کند.

مسکن به ثبات نسبي رسيده است

به گزارش راه دانا؛ هر چند در حال حاضر با اجراي برنامه‌هايي مانند ساماندهي بازار مسکن و سياست تثبيت نرخ ارز و تورم، قيمت مسکن به ثبات رسيده است؛ اما همچنان درصد بالايي از خانوار در اين شرايط نمي‌توانند خانه‌دار شوند. بااين‌حال افزايش وام خريد و کاهش نسبي قيمت‌ها بخصوص در شهرهاي کوچک، شرايط مناسب‌تري را براي خريد مسکن در اين شهرها رقم زده است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html